Voorbeschouwing Sweel (zat) – Lycurgus

Sweel (zat) – Lycurgus is een duel tussen de nummer 11 en 12 van de vierde klasse E. Om afstand van de onderste regionen te nemen volstaat vanmiddag voor beide teams alleen de winst. Sweel en Lycurgus wachten nog steeds op de tweede zege van het seizoen. Afgelopen zaterdag ging het uitduel tegen koploper Achilles 1894 weliswaar met 5-1 verloren, maar de nederlaag viel iets te hoog uit. Sweel speelde zeker de eerste helft een verdienstelijke partij en dat geeft vertrouwen voor het zespunten-duel tegen de stad-Groningers.

Afgelopen week werd bekend dat de wegen van Bert Wiebing en de hoofdmacht van v.v. Sweel (zat) aan het eind van dit voetbalseizoen zullen scheiden. Beide partijen hebben in goed overleg besloten om volgend seizoen niet verder te gaan. De 57-jarige oefenmeester uit Emmen is 5,5 jaar werkzaam geweest als trainer-coach bij de zaterdag vierde klasser uit Zweeloo. De oud-profvoetballer van onder meer FC Groningen en BV Veendam kan bij v.v. Sweel terugblikken op een mooie en succesvolle periode. Dit seizoen verloopt vooralsnog moeizaam, maar de club heeft er alle vertrouwen in dat Wiebing met zijn capaciteiten en kwaliteiten het team naar een veilige positie in de 4e klasse E weet te brengen.

BALSPONSOR                    : ’t HOES VAN HOL-AN

WEDSTRIJDSPONSOR   : JDV AUTO’S

De geschiedenis van S.V. Lycurgus

S.V. Lycurgus werd op 19 september 1952 opgericht als onderdeel van de Christelijk Jongemannen Vereniging. Bij Lycurgus werd in de beginjaren ook volleybal beoefend, maar eind jaren zeventig scheidden de wegen van de volleybal- en de voetbaltak. Lycurgus-volleybal speelt op het hoogste Nederlandse niveau.

Het eerste herenteam van Lycurgus werd in zijn bestaan drie keer kampioen in een KNVB-klasse. De eerste keer was in het seizoen 1979-1980. Drie jaar later was het weer feest en promoveerde Lycurgus 1 naar de toenmalige 2e klasse, destijds het op één na hoogste amateurniveau. In die klasse speelde Lycurgus vier seizoenen. Het volgende, en tot nu toe laatste, kampioenschap werd gevierd in 2001. Het 1e promoveerde met trainer Jan Potma naar de 2e klasse maar kwam daar tekort. In 2011 werd Lycurgus 1 kampioen, maar opnieuw was het verblijf in de tweede klasse maar eenjarig. Tot en met het seizoen 2015/2016 speelde Lycurgus in de derde klasse, maar in dat seizoen volgde degradatie naar de vierde klasse. Vorig seizoen eindigden de Groningers op een vijfde plaats.

Lycurgus heeft ook een bloeiende damesafdeling. In 1971 nam voor het eerst een dameselftal van Lycurgus aan de competitie deel. De damesafdeling had snel succes: in de jaren zeventig werd Lycurgus twee keer kampioen van de Groninger bond en haalden drie dames het Nederlands damesteam. Tegenwoordig heeft Lycurgus liefst zes damesteams.