Sweel ondanks verlies via ‘narrow escape’ toch winnaar 1e periodetitel (update)

v.v. Sweel heeft zaterdagmiddag ondanks een 2-1 nederlaag in en tegen Hoogeveen via een ‘narrow escape’ toch beslag gelegd op de 1e periodetitel.

Mede-koploper Bruchterveld verloor op eigen veld verrassend met 0-2 van SVBO en daarmee leek er voor de equipe van Bert Wiebing geen vuiltje aan de lucht. Door de 4-2 zege van runner-up FDS op Avereest werd het echter nog ongemeen spannend; zowel Sweel als FDS eindigden met een gelijk doelsaldo, maar uiteindelijk gaf het aantal gescoorde doelpunten de doorslag. hoogeveen-zaterdag-vv-sweel-29-10-2016-2-636x424 (foto: Gerjo Stegeman)

Sweel scoorde in de afgelopen acht wedstrijden 33 maal en bij FDS bleef de teller steken op 32. Zo kon Sweel toch nog bibberend de champagnefles ontkurken.

Hoogeveen had in de eerste helft een overwicht, maar het kwam niet tot echt uitgespeelde kansen. De beste mogelijkheid was halverwege de eerste helft voor Kevin Kerssies die een strakke voorzet van Guido ten Cate prima richting het doel kopte. Doelman Thomas Kamman voorkwam met een fantastische redding echter een tegentreffer. Vlak voor het rustsignaal van arbiter Tramper ontsnapte Hoogeveen. Willy Lubowa bracht de bal in, waarna er paniek ontstond bij Hoogeveen en Raymond Zwiers de bal van de doellijn moest halen.hoogeveen-willy-%20zaterdag%20-%20sweel%2029-10-2016%2024 (foto: Gerjo Stegeman)

In de tweede helft kwam er weinig veranderding in het spelbeeld. Hoogeveen was iets sterker, maar Sweel kwam na ruim een uur spelen door Lars Prinsen op voorsprong. Drie verdedigers van Hoogeveen gingen naar de bal, waarna deze vervolgens bij de geheel vrijstaande Prinsen kwam. Die schoot de bal onder doelman Post door. Hoogeveen liep weer achter de feiten aan, maar werd een kwartier voor tijd geholpen door scheidsrechter Tramper. Na een overtreding op Guido ten Cate moest Henri Popken met een rode kaart het veld verlaten. Dat was een zware straf.
Sweel bleef ook met tien man met drie aanvallers spelen, waardoor Hoogeveen kon profiteren van de ruimtes die ontstonden. Tien minuten voor tijd scoorde de geheel vrijstaande Ten Cate de gelijkmaker en in blessuretijd eiste ‘de nummer 10’ opnieuw een hoofdrol op door Ruben de Haas vrij voor keeper Kamman te zetten: 2-1.

hoogeveen-zaterdag-vv-sweel-29-10-2016-3-636x424 (foto: Gerjo Stegeman)

Ondanks de nederlaag waren er toch blije gezichten bij de equipe uit Zweeloo. Door de 1e periodetitel verzekerden de manschappen van Bert Wiebing zich van het spelen van promotieduels aan het eind van het seizoen.

Uitslagen

SVV’56 – DKB 2-4

FDS – Avereest 4–2

Hoogeveen – Sweel 2-1

NKVV – NWVV 0-4 (gestaakt in 60e minuut wegens wanordelijkheiden)

Bruchterveld – SVBO 0-2

SCN – Sc Angelslo 6-0

Stand 4e klasse D (en eindstand 1e periodetitel)

1. Sweel   8–19  (33-10)
  2. FDS   8–19 (32–9)
  3. Bruchterveld 8-19 (18-11)

Bekijk hieronder de reactie van trainer Bert Wiebing voor de camera van Hoogeveen TV.