Vlekkeloze tiende editie Nieuwjaarsloop Aalden Rondomme

In totaal 530 deelnemers hebben zaterdagmiddag met volle teugen genoten van de lustrumeditie van de Nieuwjaarsloop Aalden Rondomme.

De fanatieke hardlopers kwamen met een duidelijke missie aan de start : ‘Genieten, maar natuurlijk ook goed presteren!’ Deze combinatie lukte glansrijk, want de deelnemers realiseerden in de perfecte omstandigheden, die ook veel toeschouwers naar sportpark ’t Alterbarg in Zweeloo lokten, prima tijden. Bertha Bruggenkamp uit Smilde verpulverde op de 10 kilometer zelfs het parkoersrecord. De atlete uit Smilde, die dit jaar voor het eerste actief was in Zweeloo, klokte een tijd van 42 minuten en dertien seconden. Bij de heren werd de 10 kilometer een prooi voor Adriaan Fransen. De 25-jarige Assenaar realiseerde een tijd van 35,44 en was daarmee bijna twee minuten sneller dan Richard Moesker uit Emmer-Compascuum.

Ook de lokale favoriet Richard Speelman liet zich van zijn beste zijde zien. De 17-jarige Aaldenaar was op de 6,5 kilometer zelfs dichtbij de overwinning. Bijna, want op het laatste stukje richting de finish op ’t Alterbarg moest Speelman alleen Samuel Hofman uit Ruinen voor laten gaan. Het verschil tussen beide bedroeg amper vijftien seconden. Ook de pas 11-jarige Emma Jalving uit Aalden liet op de 6,5 een uitstekende indruk achter. Ze finishte in een tijd van 33,04. Plaatsgenote Joanne Katerberg was ook in vorm. De 17-jarige beloftevolle voetbalster van SV Meppen klokte een tijd 32.57. Spijtig was de afwezigheid van de 86-jarige Berend Schreuder. De vitale inwoner van Zweeloo moest door een blessure helaas verstek laten gaan.

Het draaiboek van Aalden Rondomme is na tien edities beproefd, maar van een automatisme is zeker geen sprake. Het bestuur blijft inzetten op vernieuwingen. Dit jaar werd voor het eerst een G-Loop georganiseerd, voor lopers met een verstandelijke beperking. Het werd een grandioos feest. Met de G-Loop wil Aalden Rondomme nogmaals het belang onderstrepen van de gehandicaptensport. Een uitstekend initiatief, die zeker voor herhaling vatbaar is. Dat gold ook voor de (Groot)Ouder Kind-loop. Nogmaals werd hiermee onderstreept dat jong en oud zich kan uitleven en dat de Nieuwjaarsloop in Zweeloo echt een feest voor iedereen is.

Uiteraard werd de afgelopen dagen met veel spanning naar het weerbericht gekeken. De winter deelde afgelopen week immers enkele venijnige speldenprikken uit, maar de paden waren door de noeste arbeid van vrijwilligers uitstekend geprepareerd.

Aalden Rondomme maakte haar faam waar als één van de gezelligste hardloopevenementen van de provincie Drenthe meer dan waar. Die stemming werd ook alom geopperd door de enthousiaste deelnemers. ‘Echt een pittig parcours, maar qua ligging zeer uniek’, zo klonk het zaterdagmiddag na afloop van de tiende editie van deze Nieuwjaarsloop. De deelnemers konden tot aan de finishlijn genieten van een prachtige omgeving en schitterende vergezichten. Via het beekdal van de Aalderstroom, de nieuwbouw van Aalden, de es van Meppen, de Mepperdennen, brinkdorp Oud-Aalden en door de pittoreske omgeving van Zweeloo. Mening hardloper heeft er doorgaans weinig oog voor, maar dit schitterende landschap was voor veel deelnemers een extra stimulans. Met de wisselingen van onverharde naar verharde paden van het parcours hadden de lopers zaterdagmiddag weinig moeite en haalde de deelnemers, getuige de goede tijden, niet uit het loopritme.

‘Het is hartstikke mooi om hier aan deel te nemen en ik ben trots om mijn tijd’, klonk één van de deelnemers. Dankzij de samenwerking met de Vrienden van de Aeldermeul was er bij de 125-jarige molen een verzorgingspost ingericht. Ook de doorkomst door de molen was volgens de lopers een speciaal moment en zeker voor herhaling vatbaar.

Aalden Rondomme is een hardloopevenement voor iedereen: de ervaren hardloper, de recreant en schooljeugd moet kunnen genieten door het landschappelijk parcours. De mix van prestatie en recreatie betaalde zich ook in deze lustrumeditie ten volle uit.

De organisatie, blij verrast over het groot deelnemersveld, keek zaterdagmiddag uitermate tevreden terug op het evenement. ‘We beschouwen de vele positieve reacties van de hardlopers als een compliment voor de meer dan honderd vrijwilligers die dit evenement voor de tiende achtereenvolgende keer tot een succes hebben gemaakt. De organisatoren wijzen nadrukkelijk op de onmisbare rol van de vele vrijwilligers en uiteraard ook op de inbreng van de sponsors. ‘Zonder hen zou de Aalden Rondomme niet in deze vorm georganiseerd kunnen worden.’

Volgend jaar, op de tweede zaterdag van januari, staat de elfde editie van Aalden Rondomme op het programma. Kijk voor meer info op www.aaldenrondomme.nl en www.uitslagen.nl

Bijschrift foto: De G-Loop was dit jaar als nieuw onderdeel aan de Nieuwjaarsloop Aalden Rondomme toegevoegd. Gelet op het enthousiasme van de deelnemers een gouden greep. Op de voorgrond Wolter Dragsma (links) van de Hi5Club Coevorden. Hij won afgelopen zaterdag de G-Loop over een afstand van 1 kilometer in een tijd van 4:09. Tweede werd Wesley Kuilder (4,22) uit Emmen. (Foto: Monique Jonkman-Koolen)